Boljše ceste, manj onesnaževanja in možnost lokalne proizvodnje – vse to so prednosti asfaltne mešanice, trdijo v startupu MacRebur, kjer uporabljajo predelane plastične odpadke.
TEKST // Gorazd Suhadolnik, Časnik Finance
FOTO // MacRebur
V škotskem startupu MacRebur se označujejo kot »podjetje za plastične ceste«. Izdelujejo jih iz odsluženih plastenk, njihova asfaltna mešanica pa je močnejša in trikrat vzdržljivejša od običajne, in kot trdijo, nastaja na njihovih cestah manj razpok, lukenj in drugih poškodb.
»Blagoslov« Richarda Bransona
Toby McCartney, ustanovitelj in izvršni direktor startupa, je od nekdaj čutil potrebo ustvariti nekaj, kar bi koristilo okolju in zmanjšalo škodo, ki jo je povzročila njegova generacija. »Ne želim, da bi moji hčeri odrasli v svetu, v katerem bo po pričakovanjih plastika v oceanih prevladovala nad ribami,« je povedal za revijo Elite Business. Njegov MacRebur je leta 2016 osvojil prvo nagrado na tekmovanju, ki ga za inovativne startupe prireja podjetje Virgin, in dobil »blagoslov« Richarda Bransona. »Zelo rad se vozim po plastičnih cestah,« je dejal legendarni serijski podjetnik. McCartney je prišel na zamisel o uporabi odpadne plastike v asfaltu po tem, ko je kot humanitarni prostovoljec delal na odlagališčih smeti v južni Indiji, kjer so ljudje pobirali plastične odpadke in jih prodajali za reciklažo oziroma za novo uporabo. »Z odpadno plastiko so tudi zapolnjevali luknje na cestah, jih polili z bencinom in zažgali, stopljena plastika pa je zapolnila luknje,« pravi McCartney.

Prva tovarna plastičnih granulatov
Za kilometer ceste porabijo v MacReburju 684 tisoč plastenk, ki jih ni mogoče reciklirati, oziroma 1,8 milijona plastičnih vrečk, ki bi sicer končale na odlagališču odpadkov. V zadnjih dveh letih so zgradili več cest v Avstraliji in Veliki Britaniji, pred kratkim tudi prvo v Južni Afriki. Spomladi so na Škotskem blizu Lockerbieja zgradili prvo tovarno, v kateri proizvajajo reciklirane plastične granulate oziroma pelete, ki so jih prej kupovali. V tovarni so zaposlili 12 ljudi. Kot pravi McCartney, pa so s svojo prvo tovarno tudi vzpostavili vzorčni primer za nove tovarne, ki jih nameravajo graditi oziroma jih »licencirati« v drugih državah.
V MacReburju izdelujejo plastični asfalt tako, da mešanico plastičnih odpadkov zmeljejo v granulat in oblikujejo v pelete ter jih dodajo v standardno zmes asfaltnega betona, ki se uporablja za izdelavo cest. Petmilimetrske granule zmešajo z »aktivatorjem« (poimenovali so ga MR6, njegova sestava pa je poslovna skrivnost), ki veže plastiko skupaj, in s tem zmanjšajo potrebo po bitumnu, tradicionalnem vezivu v asfaltu, ki se pridobiva iz surove nafte.
Cenejša, trdnejša, vzdržljivejša
MacReburjev plastični asfalt ni le okoljsko prijaznejši, ampak tudi pripomore k trdnejšim in vzdržljivejšim cestam. Vreme oziroma voda, ki je glavni povzročitelj lukenj in razpok na cesti, veliko težje prodre skozi plastični sloj ceste, inovativna asfaltna mešanica pa je tudi bolj fleksibilna, odpornejša proti vročini, cenejša za gradnjo in lažja za vzdrževanje. Cesta, asfaltirana s plastičnim granulatom, ki je sicer videti kot povsem navadna cesta, je po trditvah proizvajalcev kar za 60 odstotkov trdnejša in trikrat vzdržljivejša od »navadne«. Za proizvodnjo asfalta uporablja MacRebur le določene vrste odpadne plastike – nove in reciklirane ne uporablja – takšno, ki se pri določeni temperaturi stopi. Zelo primerna je črna plastika, ki jo je sicer zelo težko reciklirati. Asfalt iz odpadne plastike, ki bi sicer končala na odlagališčih smeti in v sežigalnicah, seveda tudi zniža stroške gradnje cest. »V naši asfaltni mešanici ni plastičnih mikrodelcev in jo je mogoče po koncu njene življenjske dobe celo reciklirati, to pa vzpostavlja model trajnostnega in stroškovno učinkovitega krožnega gospodarstva,« je McCartney povedal za britanski BBC.• 684 tisoč plastenk, ki jih ni mogoče reciklirati, oziroma 1,8 milijona plastičnih vrečk porabijo v startupu MacRebur za kilometer ceste.• 60 % trdnejši in trikrat vzdržljivejši je plastični asfalt škotskega podjetja.
Asfaltirali tudi prva parkirišča
»Naš končni cilj je, da bi lokalno odpadno plastiko uporabljali za asfaltiranje lokalnih cest, tovarne MacRebur pa bi pomagale s predelavo odpadne plastike in dodajanjem našega aktivatorja,« pravi McCartney. Plastično asfaltno mešanico je mogoče uporabiti tudi za parkirišča, avtoceste, vzletne steze na letališčih in dirkališča. V MacReburju se dogovarjajo o poskusnem asfaltiranju parkirišč za britansko verigo supermarketov Tesco. Za Asdo, drugo verigo supermarketov, so v mestu Wakefield že asfaltirali njihovo parkirišče in pri tem porabili ekvivalentno 90 tisoč plastenkam za vodo. Novo parkirišče je prvi korak v uresničevanju zaveze Asde, da bo v svojem poslovanju porabila manj plastike in je več reciklirala: v zadnjem letu so v proizvodnji svojih blagovnih znamk porabili 6.500 ton manj plastike. Če se bo poskusni projekt obnesel, bo Asda uporabila plastični asfalt tudi na površinah drugih svojih trgovin.
Prva plastična cesta v Južni Afriki
V MacReburju so letos tudi sklenili za 1,8 milijona evrov vredno pogodbo z britanskim oddelkom za promet, da svojo tehnologijo asfalta preizkusijo v grofiji Cumbria. Poleti so začeli prvo plastično cesto graditi v Južni Afriki, v okrožju Kouga, v katerem imajo na cestah zaradi vremenskih dejavnikov za 300 milijonov evrov škode. Če se bo poskusna cesta obnesla, bodo Južnoafričani zgradili svojo tovarno za proizvodnjo asfalta iz plastičnih odpadkov. »Tako bomo imeli trojno korist,« je povedal župan okrožja Horatio Hendricks, »boljše ceste, manj onesnaženja in več zaposlitvenih možnosti.« Zanesljivo oceno o vrednosti inovativnega asfalta startupa MacRebur pa bodo v prihodnjih letih dali pregovorno ostre zime in deževna obdobja na rodnem Škotskem.
vir: https://www.mineral-revija.si/3077/Skoti-ki-izdelujejo-asfalt-iz-plastenk